Sunday, 25 November 2012

Baby refuse Direct Feeding

Hampir 2 bulan Haziq x nak df..ermmmm ibu risau...bile bagi susu thru bottle dia minum plak
sedih dan sayu rasa rindu detik2 indah dan kelakuan comel haziq mase df...huhuhu

kat ofis ibu dah pam xkan kat umah pun nak ibu pump jugak sayang..Haziq lah Pump termahal dan terbaik didunia tau sayang....

bila nak bg aje die nyonyot sekejap aje pastu paling muka then larikan diri..tengaok muke die yang macam x bersalah aje tu..GERAMMM ibu tau...



Lari punyer lari capai mainan masuk mulut...tu jer die tahu....Asik nak main ajer star dah pandai merangkak ni...aduhaiiiii......minum lah susu dulu kalu nak main pun.....hisssh anak sape lah ni....



Ape yang ira lakukan :-

* Cuba berikan buah dada anda semasa bayi anda sedang tidur atau semasa dia paling mengantuk.      Kebanyakan bayi yang menolak penyusuan badan apabila mereka berjaga akan mahu menyusu semasa mereka mengantuk.

* Berjumpalah dengan doktor anda untuk mengetahui sama ada bayi mempunyai sebarang penyakit (seperti jangkitan telinga 

* Cuba ubah posisi punyusuan

• Susukan bayi anda sambil bergerak. Sesetengah bayi lebih suka menyusu apabila dibuai atau apabila dibawa berjalan berbanding disusukan semasa anda sedang duduk atau berdiri.

* Carilah bilik yang sunyi untuk menyusukan bayi. Selalunya, bayi yang berusia enam hingga sembilan bulan bertindak untuk mogok susu disebabkan dia amat terangsang untuk meneroka dunia yang baru dikenali. Bayi pada usia ini mudah mengalih perhatian kepada perkara lain dan selalunya lebih suka untuk "bersnek" di buah dada anda dan tidak mahu menyusu dengan sempurna. Gunakanlah bilik yang agak gelap, sunyi dan jauh daripada bunyi radio atau televisyen semasa menyusukan bayi anda.

* Berikan sentuhan kulit dengan kulit yang kerap (cuba menyusu tanpa memakai baju atau semasa memandikan bayi). Kain atau alat pendukung bayi boleh membantu anda berkedudukan rapat dengan bayi semasa tidak menyusunya.

Memang normal bagi kebanyakan ibu menyangkakan bahawa bayi tidak mahu menyusu sebab dia mahu bercerai susu. Sebenarnya, tidak mungkin bayi yang berusia di bawah satu tahun yang terdahulunya menyusu dengan baik sudah mahu bercerai susu. 

so ira harap ira dapat lah susukan Haziq semua...banyakkan berdoa dan cakap dengan anak mase anak khayal nak tido....bace ya Latif sebanyak yang boleh dan kata kan pada anak...'sayang minum susu ibu ye sayang nipple ibu lg lembut dari botol tu'


Selamat Mencuba

Durian Crepe

Ape yang best sangat tentang durian sekarang ni???? jadi hot meletup gituuuu...
semua orang cari semua orang cakap sedap semua orang nak...so ira pun teringin lah jugak kan
teringin sampai bw ke mimpi tu hehehehe dasyat betul penangan durian crepe ni kan???

So ira cari...cari...dan cari.... tanye kawan2...ada yg jual tapi kat larkin...erm ira ni jenis susah nk bgerak sendiri so ira padam kan hasrat li kt situ...(masa ni hubby x thu ira nak benda ni)

misi mencari diteruskan lagi ada lah satu kawan ni duk seelong ira nk li lah dengan kwan kepada kawan die...tp lambat plk reply pm die...biase lah ira kat ofis memang sibuk memanjang..huhuhuh

so ira cari lg dengan kawan yang lain so dia suruh ira cari add facebook kedai kek kami  ira pun cari kat siti
terus msg nak tempah  TIGA.....wow tamaknyer kan hahaha xlah ira punyer 2 aje..yang lagi 3 kawan office punyer lah....

so ape kesudahan?????



Durian Crepe

haa Alhamdulillah dapat pun ajak my hubby g Taman Melur....

so memang sodappp bagi ira...tp my nubby x bape berkenan sebab krim die muak agaknye
tapi yang penting lepas lah keinginan ku......




Monday, 5 November 2012

Menolak penyusuan badan


Apakah itu? 

Bayi yang tidak mahu menyusu badan dan bukan berada dalam proses bercerai susu, dikatakan sedang melalui "mogok penyusuan badan". Ini adalah caranya bayi anda memberitahu yang dia mempunyai masalah tertentu. Anda perlu menyiasat untuk mengenal pasti apakah masalah ini. 

Apakah puncanya? 

Terdapat beberapa sebab bayi anda menolak penyusuan dan yang paling biasa ialah:

• Bayi anda tidak melekap dengan betul dan isi puting yang masuk ke dalam mulutnya tidak cukup untuk membolehkan dia menyusu dengan efektif. Adalah baik jika anda mendapatkan nasihat daripada kaunselor penyusuan untuk mengatasi masalah ini.

• Sakit mulut disebabkan oleh pertumbuhan gigi, lepuh sejuk (cold sores) atau jangkitan (seperti jangkitan kandida).

• Ini merupakan reaksi bayi disebabkan jeritan yang anda keluarkan apabila dia menggigit buah dada anda.

• Bayi anda mempunyai jangkitan telinga yang menyebabkan tekanan atau kesakitan semasa menyusu.

• Selesema atau hidung tersumbat yang menyukarkan bayi bernafas semasa menyusu.

• Terlalu kerap menambah susu formula, menyebabkan pengurangan bekalan susu badan.

• Terlalu banyak gangguan, bunyi bising atau terhenti ketika menyusu.

• Anda terlalu kerap tidak mengindahkan bayi apabila dia menangis sebab mahu menyusu.

• Rutin bayi anda telah terganggu sebab anda berpindah rumah atau anda kembali bekerja.

• Bayi berpisah dari anda untuk jangkamasa panjang yang luar biasa.

Antara sebab lain termasuk kesensitifan terhadap makanan atau kesensitifan terhadap susu badan atau alahan, atau kesensitifan terhadap krim atau produk wangi yang disapukan pada buah dada atau sekitarnya, atau mungkin telah berlaku perubahan dalam rasa susu anda. Perubahan ini boleh disebabkan oleh ubat, atau makanan tertentu, atau kedatangan haidatau mungkin anda telah hamil sekali lagi. 

Apakah yang saya boleh lakukan? 

Mogok menyusu memang menyulitkan walaupun seorang ibu itu amat berdedikasi dalam menyusukan. Ia merupakan perkara yang sukar untuk diterima apatah lagi jika bayi telah menyusu secara baik untuk beberapa bulan. Kebanyakan ibu merasakan tidak mungkin timbul sebarang kesukaran setelah begitu lama. Sepanjang masa ibu mencari sebab-sebab mogok susu ini berlaku, ibu juga mungkin merasakan (walaupun ini tidak rasional) bahawa bayinya tidak mahukan dia lagi.

Walaupun perlakuan bayi menolak susu badan merupakan pengalaman yang merisau dan mengecewakan, namun, perkara ini boleh diatasi dengan kesabaran dan kasih sayang dari anda.

Semasa dan sambil anda mencari jalan untuk menyelesaikan masalah ini, adalah penting bagi anda memerah keluar susu anda dengan tangan atau pam setiap beberapa jam (sama kerap seperti bayi anda menyusu dulu). Ini akan membantu mencegah pembengkakan atau mastitis dan mengekalkan bekalan susu yang cukup.

Berikut adalah beberapa cara untuk menangani masalah ini:

• Cuba berikan buah dada anda semasa bayi anda sedang tidur atau semasa dia paling mengantuk. Kebanyakan bayi yang menolak penyusuan badan apabila mereka berjaga akan mahu menyusu semasa mereka mengantuk.

• Berjumpalah dengan doktor anda untuk mengetahui sama ada bayi mempunyai sebarang penyakit (seperti jangkitan telinga atau jangkitan kandida).

• Cuba beberapa posisi penyusuan.

• Susukan bayi anda sambil bergerak. Sesetengah bayi lebih suka menyusu apabila dibuai atau apabila dibawa berjalan berbanding disusukan semasa anda sedang duduk atau berdiri.

• Carilah bilik yang sunyi untuk menyusukan bayi. Selalunya, bayi yang berusia enam hingga sembilan bulan bertindak untuk mogok susu disebabkan dia amat terangsang untuk meneroka dunia yang baru dikenali. Bayi pada usia ini mudah mengalih perhatian kepada perkara lain dan selalunya lebih suka untuk "bersnek" di buah dada anda dan tidak mahu menyusu dengan sempurna. Gunakanlah bilik yang agak gelap, sunyi dan jauh daripada bunyi radio atau televisyen semasa menyusukan bayi anda.

• Berikan sentuhan kulit dengan kulit yang kerap (cuba menyusu tanpa memakai baju atau semasa memandikan bayi). Kain atau alat pendukung bayi boleh membantu anda berkedudukan rapat dengan bayi semasa tidak menyusunya.

Memang normal bagi kebanyakan ibu menyangkakan bahawa bayi tidak mahu menyusu sebab dia mahu bercerai susu. Sebenarnya, tidak mungkin bayi yang berusia di bawah satu tahun yang terdahulunya menyusu dengan baik sudah mahu bercerai susu. 

Adakah ini akan menjejaskan bayi saya? 

Bayi yang mogok susu badan akan mengganggu ketenteraman ibu, sama juga bayi anda. Cuba pastikan segalanya dalam rutin bayi anda kekal normal seperti biasa. Berikan dia perhatian lebih dan sentuhan fizikal. Jika anda merasa risau yang bayi anda tidak mendapat susu yang cukup, awasi kekerapan dia mengotori lampinnya. Sekiranya dia mengguna antara lima hingga enam lampin pakai buang sehari – atau enam hingga lapan lampin biasa – ini menunjukkan dia mendapat cecair yang secukupnya (lampin pakai buang senang menyerap, oleh itu anda mungkin tidak perasan setiap kali dia kencing). Jangan teragak-agak menghubungi doktor jika anda rasa risau. 

Adakah saya masih boleh menyusukan? 

Sudah tentu. Adalah penting bagi anda untuk terus mencuba menyusukan bayi anda. Dengan kesabaran dan ketabahan, anda akan dapat menyusukan semula. 


Read more: http://www.babycenter.com.my/malay/baby/menolak-susu-badan/#ixzz2BPjSX5YY

Sunday, 4 November 2012

Kelebihan & khasiat ESP

Kelebihan ESP

Keyword nya adalah PROTEIN

Protein sangat penting untuk
  • MEMBINA sel-sel baru
  • MERAWAT sel- sel rosak@cedera
  • MENGGANTIKAN sel-sel lama@tua

Sel adalah unit asas dalam badan kita.Sel yang sihat lebih mudah menyerap zat yang diperolehi sama ada daripada makanan atau suplemen yang kita ambil



Kelebihan ESP berbanding protein lain :
  • Sumber “Protein Lengkap” dengan 9 amino asid penting yang tidak boleh dihasilkan oleh badan dan sukar diperolehi dari diet seharian, 
  • Mengandungi 5 vitamin B, 2 mineral dan 8 gram karbohidrat untuk tenaga 
  • Berasakan tumbuhan (non-GMO soya) yang semulajadi rendah lemak dan bebas kolesterol 
  • Terbukti secara klinikal dapat mengekalkan tenaga berjam-jam lamanya untuk kehidupan yg aktif
  • Membantu mengekalkan kepejalan otot, pemulihan tisu badan dan fungsi enzim dan hormone yang sempurna. 
  • Membantu mengekalkan paras gula yang normal dalam darah. 
  • Kandungan lemak dlm ESP sangat minum iaitu (1gm) Dan Tanpa laktosa di mana kadar penghadaman yang tinggi dan diserap terus ke dalam darah. 
  • Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna dan pengawet

Ramai yg tertanya2..kenapa ESP SHAKLEE begitu HOT dan LARISSSS utk semua? ini antara sebabnya :)

♥ sgt2 popular utk kecantikan dan keanjalan kulit dan seluruh badan
♥ utk ibu2 mengandung-sumber protin yg sgt2 hebat utk anak dalam kandu
ngan dan keperluan ibu itu sendiri

♥ utk ibu menyusu yg mendapati susu semakin berkrim, anak mudah kenyang, dan ibu berasa lebih bertenaga
♥ utk wanita yg ingin hamil sebagai sumber protin asas dalam badan utk kesuburan
♥ utk ibu2 dalam pantang - percepatkan penyembuhan selepas proses bersalin
♥ utk mereka yang ingin berdiet - esp bantu mengekalkan tenaga dan tahan rasa lapar sebab esp mengenyangkan!
♥ utk mereka yg ingin awet muda!
♥ utk mereka yang ada masalah kulit bukan shj di muka malah di seluruh badan
♥ utk seisi keluarga sebagai minuman kesihatan yang kaya dengan sumber protin asli