Thursday, 10 January 2013


Masaalah Keputihan


Hai semua,dah lama x jenguk blog hihihihi...oleh kerana sibuk yang amat dan dalam proses pindah rumah memang x menang tangan dibuatnya...dengan melayan kerenah my hero tu..adui lincah betul dia sekarang ni...Disini saya nak berkongsi cerita tentang masalah keputihan yang saya alami...
Dengan segala hormatnya saya telah berjumpa dengan doctor dan menceritakan masalah keputihan dan kegatalan yang dialami baru-baru ni..so doc suggestkan ubat ni selamat untuk bf mom macam saya ni..



Dengan rasa gembiranya setelah pulang kerumah saya check setiap ubat yang diberi
1) Candazole V ubat masuk kedalam faraj selama 3 hari - so dalam masa 3 hari jangan bersama suami yek
2) Biozole - sebiji sahaja iaitu ubat anti fugus kira macam antibiotik lah
3) Ubat gatal

but...saya hanya mengunakan ubat yang masuk dalam faraj sahaja kerana ubay makan tu memang saya takut nak telan sebab takut efek kat Haziq...

So sesiapa mengalami keputihan cepat2 lah jumpa doctor jangan sampai dah teruk nanti menyesal..hhuhuhu
Disampimg itu juga saya ada amalkan petua tradisional

Disini terdapat 2 cara tradisional untuk mengatasi masaalah keputihan wanita yang dapat di praktikkan selain dari murah ianya terjamin tiada bahan kimia kerana penggunaan herba yang terdapat di sekeliling kita sahaja.
Cara pertama : Merawat keputihan menggunakan daun Pegaga


                                     


  1. Ambil secekak pucuk pegaga dengan akarnya sekali dan bersihkan.
  2. Kemudian anda rebuslah pucuk pegaga tadi bersama 2 gelas air bersih.
  3. Masukkan sedikit garam kedalam air rebusan itu.
  4. Setelah mendidih ,biarkan ia sehingga sejuk.
  5. Apabila air rebusan telahpun sejuk,anda tapislah air rebusan itu.
  6. Minum air tersebut 2 kali sehari.
  7. Amalkan sehingga masalah keputihan dan rasa gatal itu sembuh.
Cara kedua : Merawat dengan kaedah daun sireh

                                            
  1. Ambil 12 helai daun sireh dan bersihkanya.
  2. Kemudian anda sediakan 1 liter air suam.
  3. Ramas kesemua daun sireh tadi bersama-sama air suam tadi.
  4. Tapislah air tersbut.
  5. Gunakan air tapisan untuk mencuci bahagian alat sulit anda.
  6. Selain dapat menghilangkan rasa gatal dan bau, petua ini juga dapat merapatkan kembali bahagian alat sulit wanita.
  7. Lakukan sehingga anda dapat mengatasi masalah keputihan yang dialami
Apa itu keputihan ? 

Pengeluaran cairan berlebihan seperti keputihan sebenarnya bukan salah satu penyakit hanya gejala dari cairan rahim, dalam keadaan sehat dan bisa juga normal
Lendir ini diproduksi secara alami dari leher rahim, saluran indung telur atau kelenjar lainnya
Adanya kotoran pada vagina bervariasi selama dalam siklus menstruasi (warna coklat biasanya akhir dari mens) dan sebagian besar wanita hamil juga berlebihan cairan keputihan.
Keputihan bukan gejala penyakit bila dalam keadaan sehat, tidak berbau dan warna bisa bening dan putih. Keadaan menjadi basah yang membuat tidak nyaman, bila tidak ada rasa gatal atau nyeri, maka bisa , dikatakan sehat..

Bagaimana membedakan keputihan yang normal dengan abnormal?
Setiap perubahan mendadak dengan pengelauran cairan, maka harus hati-hati bila terjadi infeksi pada vagina Perhatikan secara seksama sepanjang siklus bulanan, apa ada kelainan yang tidak normal dari biasanya..
  • Cairan mengandung nanah,kental putih sampai kehijauan.
  • Bau tidak enak seperti bau busuk
  • Pengeluaran cairan terlalu banyak
  • Bengkak dan gatal , nyeri panggul atau perut
  • Pengeluaran darah diluar menstruasi
Bila ada tanda seperti yang disebutkan , alangkah baiknya bila segera memeriksakan diri. Agar bisa diadakan pengobatan .
 Penyebab keluar cairan abnormal
Ada banyak penyebab dari keputihan yang abnormal, tetapi biasanya sebagai tanda infeksi. Infeksi ini sering disebabkan oleh sesuatu yang mengganggu keseimbangan alami dari bakteri atau jamur pada vagina, seperti mencuci bagian dalam vagina, atau tertular dari hubungan seksual.
Penyebab yang sering dialami dari:
  • Penyakit kotor, infeksi jamur  yang menyebabkan cairan
  • Bakteri vaginosis – infeksi bakteri pada vagina
  • Trikomoniasis – infeksi menular seksual (IMS) ada sejeni s parasit yang menyebabkan gatal dan panas.
  • Gonore atau klamidia – IMS disebabkan oleh bakteri
  • Herpes genital – IMS yang disebabkan oleh virus herpes simpleks
Keputihan dengan rasa gatal
Bila cairan sedikit dan encer atau kental dan putih dan adanya kotoran seperti keju berwarna putih,ini sejenis infeksi parasit  . Infeksi jamur menyebabkan gatal  dan panas disertai nyeri di sekitar vagina Carilah penyebab pengeluaran cairan itu.
Hampir semua wanita pernah mengalami masalah jamur , tapi ini bukan penularan dari hubungan seksual. Hal ini mudah diobati dengan obat antijamur , yang dapat dibeli tanpa resep diapotik

Kelebihan cairan Putih dan berbau amis
Jika keputihan berwarna abu-abu atau mengeluarkan bau amis yang kuat, terutama setelah hubungan seksual, maka bisa ada jenis vaginosis bakteri (BV). BV adalah ketidak seimbangan dalam bakteri normal yang ditemukan di vagina. Tidak menyebabkan gatal atau luka .Seperti jamur, BV bukan penularan dari seksual. Hal ini mudah diobati dengan antibiotik .

Kelebihan cairan Hijau , kuning atau berbusa
Trikomoniasis adalah PMS yang disebabkan oleh parasit kecil. Akibatnya pengeluarancairan putih dan perandangan kronis , dengan rasa gatal dan panas  terjadi busa, kuning atau hijau. Infeksi bertahan karena peradangan membuat bau amis . Infeksi ini mempergaruhi leher rahim dan selaput liang vagina. Trikomoniasis mudah diobati dengan antibiotik disebut metronidazol ,

 Cairan Abnormal rasa nyeri dan perdarahan
Cairan keputihan adalah abnormal dan terjadi rasa sakit di panggul atau ketika buang air kecil, atau berdarah antara waktu atau setelah berhubungan seks, kemungkinan jenis klamidia atau gonore (baik IMS). Gonore penyakit kotor yang mempunyai cairan berwarna hijau, terasa sakit dan panas sewaktu buang air kecil dan pengeluaran nanah yang banyak. Pendarahan terjadi bila berhubungan seksual
Bila ada gejala maka perlu cepat mengadakan pengobatan. Agar tidak menyebar sampai ke panggul.Infeksi ini bisa menyebar kedalam rahim dan saluran indung telur dan terus kerongga  perut  sampai timbul radang diselaput rongga perut..

 Cairan Abnormal adanya lecet di sekitar alat kelamin
Herpes genital  penyakit ini menimbulkan rasa sakit menyebabkan nyeri, lecet atau luka merah disekitar alat kelamin , serta keputihan abnormal. Luka-luka dapat disembuhkan dalam 3 sampai 6 minggu. Dan akan timbul kembali. Tidak ada obat mujarab ,karena pengobatan hanya menghilangkan gejala.

 Keputihan Pada wanita muda dan wanita pasca-menopause
Keputihan pada wanita muda , abnormal sebelum masa pubertas. Bila terjadi keputihan, maka terjadi masalah pada bagian kemaluan. Karena kurang kebersihan atau memakai pembalut yang jadi penyebabnya
Keluar cairan yang abnormal juga tidak biasa pada wanita yang lebih tua. Jika masa menopause dan tiba-tiba timbul keputihan yang abnormal, dokter akan memeriksa karena bisa menyebabkan adanya penyakit kanker serviks atau kanker endometrium .





Pengunjung Blog

No comments: