Monday 14 January 2013


Haziq Demam

Cian anak ibu demam lagi, semenjak tukar bas yang baru kerap demam dalam 3 bulan bs baru jaga rasanya 4 kali dah haziq demam..erm kesian anak aku..batuknya pun kuat sangat bila dia tidur dengar kahak yang tersekat dikerongkong dia...dalam 3 minggu jugak lah haziq batuk demam seminggu je dah elok dah




Ni antara  artical yang aku dapat  dari Group Laman kesihatan Ibu Dan Anak di fb

PERBEZAAN ASMA DAN GEJALA BATUK LAIN:

Asma adalah penyakit keturunan atau genetik. Ini yang membezakan asma dan gejala batuk yang lainnya. Serangan asma boleh berlaku berulang kali jika pesakit terdedah pada alahan yang menyebabkan asma tapi, kes batuk lain seperti bronkotis atau batuk biasa tidak berlaku berulang secara kerap dan biasanya bronkotis disertakan dengan demam yang berlaku kerana serangan virus, bukan kerana alahan berbeza dengan asma yang boleh berlaku pada bila-bila masa walaupun bukan disebabkan virus atau bakteria.

RAWATAN:

Pastikan anda tidak memberi sebarang ubat antihistamin, kepada kanak-kanak bawah 2 tahun, atau sebaiknya selagi anak tidak tahu membuang hingus sendiri. Ubat ini tidak membantu bayi anda merawat selsema dan mempunyai kesan sampingan yang buruk.
(Topik ini telah banyak dibincang, jadi guna search button tentang kesan antihistamin) 

Elakkan penggunaan ubat mengandungi steroid seperti prednisolone.

Sebarang ubat-ubatan yang diterima perlu anda semak di www.mims.com.my kandungan dan side effect nya.
Batuk , kahak, selsema kebiasaannya berlaku disebabkan virus, jadi rawatan yang terbaik ialah dengan memakan makanan antiviral seperti bawang putih atau kunyit dan lainnya (rujuk photo penawar semulajadi cari antiviral foods) . Antibiotik tidak diperlukan merawat penyakit disebabkan virus. Antibiotik hanya membunuh bakteria samada baik atau jahat. 

Tapi, sekiranya sudah termakan antibiotik, perlu dihabiskan dan makan sekali dengan probiotik supaya bakteria baik kekal dalam badan. Jika penyakit berlaku disebabkan bakteria, anda cuma perlu mengambil probiotik dan prebiotik kecuali jika benar-benar tidak membantu, baru ambil antibiotik dan dalam masa yang sama makan juga probiotik. (Rujuk album atau search button info probiotik atau antibiotik)

PENAWAR:

1. Sup tulang atau bone broth sebagai penawar (untuk anak 8 bulan ke atas setelah boleh memakan makanan drpd sumber protein i.e ayam) : 
Cara masak : Rebusan tulang (rebus tulang with lots of onions, garlic sedikit halia dan bay leave) put in carrots, leaks and celery.

Note from Farah Rahim (kes anak tak mahu makan semasa sakit disebabkan virus)

Nak lawan virus kena lawan dengan protein. Virus "hirup" protein dr badan anak so dia kena makan high protein food. But the problem is selera tak ada, and body tak boleh nak digest food lebih2 so the highest protein in the form of liquid is bone broth. Dia hirup sup sahaja pun dah kira ok dah sebab semua dah meresap dalam stock tu. Give anak fresh juices as well. From food high in vitamin C like guava...papaya...also try and get some probiotics if u can. VCO pun bagus and body needs protein to produce white blood cells (antibody)

2. Buat minyak bawang putih untuk sapu pada dada anak 

3. Kunyit hidup juga boleh digunakan dengan cara tumbuk sedikit kemudian sapukan di hidung .

3. Letakkan bawang putih pada stokin anak. Caranya : Pakaikan anak stokin berlubang besar sedikit sprt jenis berkait atau yg berlubang- lubang, kemudian ambil sehelai lagi stokin masukkan bawang putih yg telah ditumbuk tidak perlu lumat, untuk bayi ambil separuh bawang putih dahulu ditakuti kaki anak terlalu kepanasan (tujuan guna 2 stokin berlapis adalah bagi mengelakkan tapak kaki bayi kemerahan sbb kepanasan bawang putih), Untuk anak yg lebih dewasa, boleh guna sehelai stokin sahaja atau lekatkan sahaja bawang putih di tumit menggunakan handsaplast. Biar anak tidur semalaman begitu. Selalunya, nafas anak juga akan berbau bawang putih apabila bangun tidur. Tujuannya supaya bawang putih itu menyerap dalam kulit sebagai antivirus .

Penawar lain perlu anda lihat warna hingus (keluar melalui hidung) atau kahak (keluar melalui mulut)
Jika jernih = badan sejuk = rawat dengan makanan panas seperti madu,buah delima atau habbatussauda.
Jika pekat, hijau atau kuning = badan panas = rawat dengan makanan sejuk seperti barli, air kelapa , air asam jawa atau kembang semangkok.

TEKNIK RAWATAN:

1. STEAM dan PERCUSSION.

Kedua-dua teknik ini paling penting untuk anda lakukan untuk melonggarkan paru-paru dan mengeluarkan kahak. Susah atau senang, anda perlu cuba lakukan secara rutin paling kurang 2 kali sehari. Teknik ini juga mengambil masa untuk pesakit sembuh kerana tidak menggunakan ubatan yang mengandungi dadah. Fungsi teknik ini sama dengan fungsi salbutalmol.

Cara rujuk : http://shehanzstudio.blogspot.com/2011/10/anak2-flu-batuk-ada-bagusnya.html?m=1
*jika sukar, boleh pasang shower water heater dalam toilet, penuhkan toilet dgn wap , bawa masuk anak bila wap sudah banyak. iatkan beberapa minit anak di dalam toilet (dudukkan dia dalam besen mandian bersama mainan nya supaya anak diam)
*jika susah juga, ambil tutup periuk nasi yg baru masak, wapkan ke muka anak dgn cara selubungkan kepala dgn tuala (buka muka sikitlah)
Semua cara ini, biarkan saja jika anak menangis, itu sangat bagus membantu melonggarkan paru-parunya.

Terapi untuk yang lebih dewasa boleh rujuk :
http://www.cff.org/UploadedFiles/treatments/Therapies/Respiratory/PosturalDrainage/An-Introduction-to-Postural-Drainage-and-Pecussion-03-2012.pdf

2. NETI POT:

Atau cara lain ialah dengan cara mengeluarkan hingus menggunakan Neti Pot rujukhttps://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152043164688797&set=oa.245724245556461&type=1&src=https%3A%2F%2Fm.ak.fbcdn.net%2Fsphotos-d.ak%2Fhphotos-ak-ash4%2F311183_10152043164688797_702197850_n.jpg&size=350%2C270

Info natural remedies lain : http://www.nourishingmeals.com/2012/11/natural-home-remedies-for-cold-and-flu.html?m=1

KESIMPULAN PERBINCANGAN PADA POSTING YANG LEPAS:

Info lainnya saya kumpulkan maklumat daripada perbincangan di posting ini https://www.facebook.com/groups/kesihatanbaby/permalink/248205395308346/

UBAT MODEN:

Ubatan moden digunakan jika kesemua cara rawatan semulajadi tidak membantu.

Bagi kanak2 bawah 2 tahun, jika masalah batuk kahak teruk, salbutamol samada inhaler atau neb. Selamat digunakan atas nasihat doktor. Nebulizer juga jika dirumah boleh guna saline shj untuk cairkan kahak. Ubat batuk antihistamin, cair kahak mcm bromhexine perlu dielakkan 2 tahun kebawah atau lebih baik 6 tahun ke bawah (anak sy dah 6 tahun pun sy tak bagi antihistamin nih sbb br tahu hembus keluar hingus umur 6 thn..so kira bagus la gak kan) - cara yg lebih baik cairkan kahak adalah steam. Prednisolone pula mengandungi steroid, jadi sangat2 perlu dielakkan kecuali dlm keadaan benar2 'terpaksa' atas nasihat doktor pakar.

IMUN SISTEM:

Ummu Yusoff: main focus, mcmn cara nk tingkatkan kekuatan sistem pertahanan bayi.. try not to give medicine cepat sangat if cuma batuk n selsema biasa..Ummu Yusoff Ianya tidak secepat dan semudah yang saya cakap, puan. Asthma dan immune system adalah proses yang complex.. Genetic adalah sebahagian darinya.. Cuma 50% yang bermasalah dengan wheezing dan kahak akhirnya being diagnosed as asthma, dan pengaruh environment banyak mempengaruhinya.. Kalau anak puan diberi vaksin, up to date, maka lebih banyak kerosakan pada DNA anak puan, dan ini membuatkan masalah asthma jadi lebih complicated, dan sukar disembuhkan sebab DNA nya yang dah terjejas.. Kena slowly detox untuk cell dan DNA repair.. lebih info di bilik rawatan satu lagi, dengan k.farah 

NOTE| Jika sistem imun benar-benar rendah..boleh..search button atau rujuk album tentang supplement olivenol dan probiotik . Eficias juga salah satu supplement untuk pesakit asma (2 tahun ke atas)..setiap supplement itu ada fungsi2 tersendiri...gali di search button atau photo n file ya..jaga pemakanan anak juga insyaAllah sistem imun dia akan bertambah baik...tapi ingat, natural ways ni bukan blh drastik perubahannya..ada yg cepat, ada lambat makan tahun..tapi percayalah..dalam pada lambat baik, anak kita tak nampak mcm orang sakit sbb tidak ada banyak dadah dlm tubuhnya dan insyaAllah otaknya sgt cerdas jika kena caranya..bila semakin besar..dia jarang sakit..


Credit to : Group Laman kesihatan Ibu Dan Anak



harap nak aku cepat lah sembuh ya sayang



Pengunjung Blog

2 comments:

AnneRaini said... [Reply to comment]

semoga cepat sembuh.mmg susah hati kalau anak kecik sakit.

Unknown said... [Reply to comment]

terima kasih wak