Tuesday, 11 September 2012

Cara-cara membuat puree


BAHAN - BAHAN :
Salah satu bahan di bawah yang masak
Air ¼ hingga ⅓ cawan (60 hingga 80 ml) (jika memasak atas dapur gas)
stim kan pun boleh

KAEDAH MICROWAVE:
Basuh, kupas dan potong kepada kepingan kecil.
Potong dadu sederhana besar
Letakkan pir di atas pinggan, bahagian sisi yang telah dipotong mengadap ke bawah.
Gelombang mikro pada tinggi, 3 hingga 4 minit sehingga pir lembut.
Puri di dalam blender selama 30 saat atau sehingga tektur puri halus.
Tapiskan

KAEDAH DAPUR GAS:
Basuh, kupas dan potong kepada kepingan kecil.
Tambah air ke periuk kecil dan biarkan mendidih.
Tambah potongan epal pada air mendidih, tutup, kurangkan haba, dan reneh selama 10 minit atau sehingga epal lembut.
Sekali-sekala lihat untuk menentukan samada anda perlu menambah lebih banyak air atau tidak.
Biarkan campuran menyejukkan sedikit dan kemudian kisar epal dan air dalam pengisar selama 1 hingga 2 minit sehingga epal menjadi puri.
Jika diperlukan, tambah 1 hingga 2 sudu besar (15 hingga 28 ml) air.
Tapiskan.

ni bahan yang saya gunakan..xpayah bagitahu lah kan dh kenalkan bahan2 diatas :-)


Dah Siap di Potong dadu and lepas ni saya basuh bersih-bersih dan stim kan blender dan tapis pakai penapis untuk dapat tekstur yang halus



Lepas tapis saya masukkan dalam cube tray ni boleh dapat kat giant RM3.99 aje hehehe kemudian tutup dan frozenkan selama 1 hari...dan



Tadaa...dah siap...dari cube tray yg diatas keluarkan dan letak dalam bekas macam ni plak so senang nak ambik...


Selamat mencube!!!!!!!!!!


yummy.................


Selamat mencube!!!!!!!!!!





Pengunjung Blog

No comments: